Nordkapp - onsdag den 12.07.2006

Fra Gudvangen til Lom

I dag: 222 km. Total: 1464 km.

Vækkeuret var sat til at ringe kl. 7. Så var der håb om, at vi kunne nå den første afgang med Flåm banen.

Igennem et par lange tunneller og så var vi i Flåm. Desværre kom vi for sent til første tog, der rullede ud af perronen i samme øjeblik, vi kørte ind på stationsområdet. Næste afgang var 5 kvarter senere, men den var udsolgt, så vi kunne først komme med kl. 11. Ville vi vente på det? Vi havde set frem til turen med Flåm banen, men hvis vi tog med kl. 11, ville det blive langt op af eftermiddagen, før vores biltur fortsatte. Vi valgte at droppe Flåm banen og fortsætte.

I stedet tog vi en afstikker over Aurlandsvejen i stedet for Lærdalstunnellen. Det var en fantastisk flot tur. Op af en smal vej med mange hårnålesving - og heldigvis stort set ingen trafik. På toppen var der et flot udsigtspunkt ned mod Flåm. Der var bygget et helt nyt udsigtspunkt og det var flot, men de bedste billeder kunne tages på vej op af vejen. Længere nede var der nemlig fri udsigt ned mod fjorden.

Vi fortsatte turen op over passet og passerede bl.a. et lille betalingssted, der virkede som noget privatforanstaltet... Vi kørte forbi en del sneområder. Tænk at skulle se på sne i sin sommerferie... Nedstigningen blev afbrudt af overophedede bremser. Det undrede vi os noget over, for vi havde ikke kørt ret længe. Torben mente, at bremseklodserne måske ikke slap helt. Mens de kølede af, fik vi en god frokost og et lille hvil. Efter ca. 3 kvarter kunne Torben bekendtgøre, at bremserne igen var kolde og vi kunne fortsætte turen ned mod Lærdal. Resten af turen forløb planmæssigt og snart var vi nede. Det havde været en utrolig flot tur.

Den videre tur gik over Årdal. Vi morede over GPS'en, der gerne ville have os en anden vej end den, vi havde planlagt. Det blev til adskillige formaninger om at vende om eller "drej til højre efterfulgt af drej til højre". Jo jo, hun var standhaftig, men det var vi også og på et tidspunkt gav hun op og sagde "fortsæt ligeud i 11 kilometer". Så vidste vi, at vi havde vundet.

I Øvre Årdal drejede vi fra hovedvejen, for at tage det, som vi regnede med at være en lille "stille" vej mod Lom. Vi skulle tage fejl. Vi nåede kun lige ud af byen, da det gik i hårnålesving op over byen. Marie var blevet kastet ud i det med bjergkørsel. Op gennem Giladalen og endnu en formidabel tur i bjergene. Denne gang var vi forsigtige med bremserne og det gav ingen problemer på turen. Gennem en flere timer lang køretur var der spændende natur med is, gletchere, sne og masser af søer og vandfald. Det var en utrolig spændende tur, som vi varmt kan anbefale.

Før vi tog til Norge, var vi sikre på, at turen op af Trollstigen ville blive en hård nød at knække. Nu var vi sikre på, at Trollstigen ville blive det rene vand ved siden af det, vi havde oplevet i dag. Godt mætte af den store oplevelse, vendte vi tilbage til en hovedvej, der dog viste sig at være i næsten samme stand, som den bjergvej, vi havde været på. Ned gennem bjergene gik det mod Lom.

Første stop i Lom blev ved den gamle stavkirke, som Per Neslein havde talt så meget om. Vi havde set billeder af en stavkirke i Bøverdal (tror jeg den hed). Den så mere spændende ud. Men Ok. stavkirken i Lom er da også et besøg værd, men kun Marie fandt det interessant at betale 40 kr., for at se den indenfor.

Nordals Turistcenter i Lom blev vores overnatningssted i nat. Jeg ved ikke, om det var de 4 stjerner, der trak eller om det var annoncen for gode bøffer og pizza'er. Vi parkerede autocamperen på en af de sidste ledige pladser og skyndte os ned for at spise. Priserne er næsten som en dansk restaurant, men det var altså et kafeteria, hvor man skulle bestille og betale ved skranken - og selv dække bord. Maden blev dog serveret og den var der ikke så meget at sige til!

Deres specialitet hed Bøverdalsbeef og den var superb. Pizza'en indeholdt vist for meget ost... Samlet kostede det 1.000 kr. for os 5. Det var vist OK.

Efter den formidable aftensmad, var vi supermætte og en lille gåtur langs floden, var en passende afslutning på dagen.

Ved 10-tiden havde nogen plads til friske jordbær med fløde. Andre havde plads til en kold øl og whisky - og så var der nat i Lom!